آنچه که باید برای مراقبت و نگهداری ناخن ها باید انجام دهید

برای اینکه ناخن های زیبا ومحکم داشته باشید باید روشهای تقویت و مراقبت از ناخن رابدانید. برای داشتن ناخن هایی زیبا باید عادات غذایی و بهداشتی خاصی را رعایت کنید.

مواردی که باید در مورد تقویت ناخن و راه های مراقبت از آن بدانید...

  راههای مراقبت از ناخن شامل بخش های مختلفی مانند آشنایی و استفاده از مواد غذایی مفید برای رشد و استحکام ناخن ها و رعایت اصول بهداشتی صحیح می باشد که در این قسمت با آنها آشنا می شوید.

قبل از آشنایی با راههای مراقبت از ناخن بهتر است با ساختمان ناخن بیشتر آشنا شوید.

ساختمان ناخن

ناخن بطور طبیعی 3 میلی متر در ماه رشد می کند و تحت تاثیر عواملی همچون سن ،سطح فعالیت و ارث می باشند.

رشد ناخن های دست سریعتر از ناخن های پا می باشد. در فصل تابستان رشد ناخن ها سریعتر از زمستان است.

ناخن ها توسط سلول های زنده پوستی انگشتان دست و پا و از کراتین که یک پروتئین سخت است بوجود می آیند ناخن شامل قسمتهای مخلتف است :

 قسمت پنهان ناخن  ریشه ناخن بوده و در آن رشد ناخن صورت می گیرد.

 قسمت قابل رؤیت ناخن کـه مـا آن را ناخن می گوییم ،از کراتین مرده تشـکیل یافته و کمـی مـحدب می باشد. بی رنگ است اما شبکه مویرگهای خونی که در زیر آن قرار گرفته آن را به رنگ صورتی نشان می دهد .

 پوست زیر ناخن که از بافت پیوندی تشکیل یافته و در آن عروق خونی و اعصاب وجود دارد و نقش تغذیه قسمت قابل روئیت را به عهده دارد.

.

مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن

به طور کلی مواد غذایی مفید برای ناخن مربوط به مواد غذایی حاوی پروتئین - ویتامین های گروه B - زینک و اهن هستند         و بعضی از این مواد غذایی شامل  غذاهای خوب و مغذی مانند برنج قهوه ای، آجیل،غلات کامل، سویا ، شیر بدون چربی، تن ماهی، میوه و سبزیجات تازه  که برای ناخن خوب هستند.

 1- پروتئین

ناخن ها عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین ساخته می شوند و اگر در رژیم غذایی روزانه افراد پروتئین کم باشد، ناخن ها شکننده و نازک شده و سرعت رشد ناخن ها کم می شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب  باعث بوجود آمدن خطوط سفید رنگی روی ناخن می شود.

 2- ویتامین های C و B:

 وجود ویتامین C در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می شود. به منظور افزایش دادن اثرات مفید ویتامین C در بدن، می توانید مواد غذایی حاوی ویتامین C را با مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف کنید، زیرا ویتامین E نیز یکی دیگر از ویتامین هایی است که در سالم بودن و رشد ناخن ها موثر است. ویتامین E باعث بهتر شدن جریان خون شده و در نتیجه عمل اکسیژن رسانی به ناخن بهتر صورت می گیرد و ناخن ها محکم تر می شوند.

ویتامین های گروه B مانند ویتامین B12 نیز در سلامت و رشد ناخن ها موثر است و کمبود ویتامین B12 می تواند باعث تغییر شکل آنها شود. از طرفی تغییر شکل نوک ناخن ها می تواند به خاطر کمبود یک یا گروهی از ویتامین های B باشد.

 3- مواد غذایی حاوی زینک:

روی یکی از عناصر مهم در تشکیل ناخن و سلامت آن می باشد. عنصر روی نقش مهمی در سنتز پروتئین داشته و وجود آن در رشد و سلامت بافت های بدن ضروری است.بنابراین کمبود روی در بدن بر رشد و سلامت ناخن ها تأثیر می گذارد. عنصر روی که برای جذب بهتر به ویتامین B6 احتیاج دارد در مواد غذایی مختلفی وجود دارد؛ بهترین منابع حاوی روی شامل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می باشد.

 

 

فواید آهن برای بدن

4- مواد غذایی حاوی آهن :

 کمبود آهن در بدن باعث  خشکی و شکننده شدن ناخن و همچنین تغییر شکل و بد فُرم شدن آن می گردد.   برای جلوگیری از کمبود آهن می توان غذاهای حاوی آهن مانند:انواع میوه های خشک شده، زرده تخم مرغ، جگر، گوشت قرمزکم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه ها را مصرف نمود.

 

 نکات مهم برای داشتن ناخن هایی سالم و محکم:

1- ناخن ها را چهار گوش کوتاه کنید و برائ این کار بهتر است از قیچی استفاده کنید.

2- کفش های نوک تیز و تنگ نپوشید باعث فرو رفتن ناخن در گوشت پا می گردد.

3- زیر ناخن را تمییز کنید و آن رابا آب گرم و صابون خوب بشوئید.

4- در مانیکور کردن زیاده روی نکنید ،فکر نکنید برای داشتن مانیکوری خوب باید ناخن ها را تراشید و تمیز کرد. این کار ناخن ها را در معرض بیماری ها قرار می دهد.

5- ناخن ها را نجوید.

6- از لاک های با کیفیت استفاده کنید ، لاک هایی که کیفیت خوبی ندارند به ناخن صدمه می زنند.

7- وقتی لاک را با پاک کننده ها پا ک می کنیم، بایداز یک مرطوب کننده خوب استفاده کنیم.

 

راه های طبیعی تقویت ناخن

 تقویت کننده های ناخن گیاهی

برای تقویت و زیبایی ناخن چند تقویت کننده گیاهی ست که به راحتی در خانه می توانید آنها را تهیه و استفاده کنید.

1- آب را جوش آورده و دم اسب را خرد کرده و به آب اضافه کنید پس از گذشت 5 تا 10 دقیقه از دم کشیدن دم اسب روغن شترمرغ را اضافه کنید و به آرامی بجوشانید تا آب کاملا بخار شده و فقط روغن باقی بماند ، سپس با استفاده از پارچه ای روغن را صاف کرده وبرای نگهداری در ظرفی بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. به همین سادگی لوسیون آماده شد.

هر روز یکی الی دو بار چند قطره از لوسیون را روی هر ناخن بچکانید، و آن را بر روی ناخن و پوست اطراف ماساژ دهید تا جذب شود.قبل از اینکه به رختخواب بروید این عمل را انجام داده و پنج دقیقه صبر کنید، سپس دستکشی بپوشید و اجازه دهید که تمام طول شب لوسیون بر روی ناخن هایتان باقی بماند. در صورت نیاز صبح دستانتان را بشویید.

 

2- یک لوسیون طبیعی که برای تهیه آن کافی است کمی آب پرتقال، سیر، و روغن زیتون رابا هم مخلوط کرده و ناخن هایتان رادرآن قرار دهید به سرعت ناخن هایتان را تقویت کنید.

  • اسکاچ سه عددی

    اسکاچ سه عددی

  • اسکاچ موسی

    اسکاچ موسی

  • اسکاچ بیضی سیمی

    اسکاچ بیضی سیمی

  • دستکش همه کاره

    دستکش همه کاره

  • دستمال دولایه

    دستمال دولایه

  • دستمال دوطرفه پلیشی

    دستمال دوطرفه پلیشی

  • اسفنج خودرویی

    اسفنج خودرویی

  • اسکاچ هانس

    اسکاچ هانس

  • اسفنج جادویی clean wave دو قلو

    اسفنج جادویی clean wave دو قلو

  • اسفنج سفره پاک کن

    اسفنج سفره پاک کن

  • دستمال میکروفایبر هانس

    دستمال میکروفایبر هانس

  • اسفنج جادویی clean wave یک قلو

    اسفنج جادویی clean wave یک قلو

    درباره پاک نهاد

    شرکت بازرگانی پاک نهاد تولیدکننده محصولات آرایشی بهداشتی شینا و آریا از قبیل پد لاک پاک کن کاسه ای،پد لاک پاک کن جعبه ای،استون ویتامینه،پارافین بهداشتی،روغن بادام تلخ،جرم گیر کتری و سماور،لوله بازکن،موم سرد اپیلاسیون،ماسک نانو با تکیه بر نیروی کار ایرانی توانسته قدمی در جهت توسعه تولید ملی بر دارد. در طی حضور نزدیک به یک دهه و شروع از بازارهای منطقه ای و گسترش آن به کلیه مناطق تهران،حومه و شهرستانها توانسته است نظر مشتریان را بر پایه اعتماد دو جانبه و تعهد طولانی مدت جلب نماید.